reisverhaal in o.a. abu dhabi & dubai – vanaf 2005
In Nederland krijg je bij iedere nieuwe (of bestaande) auto die je aanschaft een nieuw kenteken. Tijdens je leven heb je dus zomaar tien verschillende kentekens (of meer), waar je geen enkele zeggenschap over hebt. Zo niet in veel andere landen – waaronder onze ooster- en zuiderburen. In die landen behoud je je hele leven hetzelfde kenteken. Het is iets dat bij jou hoort en mee verhuist met de auto die je rijdt. In andere landen kun je zelfs zelf bepalen welk kenteken bij jouw auto hoort. Dat is leuk voor degene die het kenteken aanschaft, maar legt ook de overheid geen windeieren. Sterker nog: voor bedragen met soms zelfs zes cijfers worden kentekens aangeschaft – bijvoorbeeld bij de Verenigde Arabische Emiraten.
lesje geschiedenis
Voordat we naar de situatie bij onze ooster- en zuiderburen gaan, eerst nog een paar leuke weetjes over de geschiedenis van de kentekenplaat in Nederland. We mogen dan niet revolutionair zijn als het gaat om de verpersoonlijking van kentekens, dat waren we wel als het gaat om de invoering van een national kentekenbord. We waren namelijk het eerste land dat dit voor elkaar had, slechts twee jaar na de invoering van de eerste auto op de weg in 1896. Bij de eerste kentekenplaten was in één oogopslag duidelijk uit welke provincie je kwam, doordat de eerste letters provinciespecifiek waren.
Om onduidelijkheid te voorkomen, worden in de Nederlandse kentekens tot op de dag van vandaag geen klinkers gebruikt – met uitzondering van de O. De C en de Q worden niet gebruikt omdat die letters teveel op een nul lijken. Vanuit sociaal wenselijk oogpunt zijn ook een aantal lettercombinaties uitgesloten, zoals GVD, NSB, TBS, SS, SD en LYK. Als Nederlander heb je verder geen enkele invloed op het kenteken van jouw eigen auto – in tegenstelling tot onze ooster- en zuiderburen.
keuzevrijheid
Onze zuiderburen hebben die vrijheid sinds 2014 en zijn er maar wat blij mee. In het eerste jaar vroegen maar liefst ruim zevenduizend Belgische autobezitters een kenteken aan met een zelfgekozen lettercombinatie. De Belgische staat zal zich daarbij in de handen wrijven: per kenteken levert dat namelijk duizend euro op – in totaal dus ruim zeven miljoen euro. De keuze van de combinaties is vrij, op enkele beperkingen na als het gaat om kentekenplaten van bijvoorbeeld diplomaten of taxi’s. Zo zijn kentekens met woorden als ‘pizza’ of ‘schatje’ gewoon toegestaan. Nice.
Net als in België, volgt ook Duitsland het principe dat het kenteken de eigenaar volgt en niet de wagen. Men verandert dus niet van kenteken als men van wagen wisselt. In Duitsland is het kenteken van elke auto gekoppeld aan de woonplaats van de eigenaar. Men is daardoor niet zo vrij als in België. In de combinatie van letters die overblijven, heeft een Duitser echter wel de vrijheid om zelf te kiezen. Naast België en Duitsland, hebben ook Europese landen als het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Malta en Polen de mogelijkheid om te kiezen voor een gepersonaliseerd nummerbord – al moet je er meestal wel voor betalen.
kenteken van acht miljoen
Ook in de Verenigde Staten is het maken van een eigen kentekenplaat heel normaal. Sterker nog: daar is het in sommige staten zelfs toegestaan symbolen in het kenteken te zetten, zoals hartjes. Je hebt altijd baas boven baas. Op dat vlak spannen de Verenigde Arabische Emiraten de kroon. Die zijn volledig vrij in wat er op het kentekenplaat komt te staan, mits je maar betaalt. Kentekenwatcher Jasper Verweij zocht het uit en kwam er achter dat negen van de tien duurste kentekens afkomstig zijn uit Abu Dhabi. De duurste van de tien kostte de eigenaar (omgerekend) ruim acht miljoen euro. Zijn kentekenopschrift bestond uit het cijfer 1. De reden voor zakenman Saeed Abdul Ghafour Khouri om voor dit kenteken te kiezen was dat hij – volgens eigen zeggen – ‘de beste in de wereld wilde zijn’. Het is duidelijk een statussymbool om zo min mogelijk cijfers of letters op je kentekenplaat te hebben.
Ondertussen kun je in Nederland maar beter geen creatieve acties uithalen met je kentekenplaat. Zo kun je bij ons al een dikke boete verwachten wanneer je stickers op je kenteken plakt. Voor het rondrijden met een vals kenteken kun je zelfs een gevangenisstraf van zes maanden, rijontzegging voor twee jaar of een boete van 4.500 euro krijgen. Geen kattenpis dus. Het gaat ook wat ver om speciaal voor het kenteken van je auto in België of Duitsland te gaan wonen. Wie weet komt het er ooit ook in ons land, een kenteken dat voor altijd bij je blijft als een soort burgerservicenummer. We gaan het zien. Tot die tijd is het dan wel weer leuk dat je in Nederland aan een kenteken direct kunt zien hoe oud de auto is, dan wel wanneer die is geïmporteerd. Ieder nadeel heeft zo zijn voordeel.
–
meer reisverhalen uit het midden-oosten
Wil je meer weten over mijn ervaringen in het Midden-Oosten? Lees dan de volgende verhalen:
egypte – murphy’s law in caïro
egypte & ghana– communicatieve obstakels
egypte – dessert talk: cultuurshock
israël & jordanië – controle in het kwadraat
israël & jordanië – geheime sleutel
israël – leven tussen vijanden
tunesië – dessert talk: zandstorm
turkije – opgesloten in een tapijtwinkel
verenigde arabische emiraten – op pad met een sjeik
–
reis je met me mee?
–